< Till bloggens startsida

Mina favoritbilder som jag har fotograferat

Det är svårt att välja favoritbilder, speciellt med tanke på att det är väldigt sällan jag blir helt nöjd med en bild, eller för att vara ärlig tror jag inte att jag någonsin blivit helt nöjd. Jag ser alltid någonting jag kunde gjort annorlunda som kanske kunde gjort bilden bättre, något i bilden som förstör, osv.
Därför tänkte jag visa ett par bilder inom olika kategorier som jag är väldigt nöjd med.


DJUR
Detta är en kategori som jag egentligen inte har speciellt mycket erfarenhet inom, men som jag tycker vore kul att ha. De bilder jag visar nedanför är jag väldigt nöjd med.

Bilden på ekorren tog jag i somras, när jag och min pojkvän var i London. Ekorren inte alls folkskygg, utan jag var nog mer rädd för den, än vad den var för mig. Trots att den var lite läskig (den kunde helt plötsligt springa framemot mig eller Eric) så är jag väldigt glad över att den inte var så folkskygg, eftersom det därför var möjligt att få en sådan närbild på den.

Bilden på kossan är tagen här i Stenhamra, där jag bor. Utanför ena stallet här så går det sådana kossor i en stor hage. Jag har länge tänkt på att fota dom, eftersom jag tycker dom är så otroligt fina. Den här bilden var något svårare att få än ekorren. Kossorna var ganska skygga (ni ser hur att den gömmer sig), det var starkt solljus och motljus och jag hade stängslet som ofta förstörde.



"MODELL"
Detta är en kategori som jag tycker är väldigt roligt att fotografera inom och som jag längtar efter att få utvecklas ännu mer inom (för jag har en lång väg kvar att gå).

Bilden på Nadia här nedanför (den övre av de två bilderna) gillar jag väldigt mycket. Jag gillar var skärpan ligger, jag gillar hur ljuset ligger och hur skuggorna skapas, jag gillar färgen som börjar torka och hur bra hennes ögon syns mitt i allt. Bilden är tagen i somras

Bilden på Beppe (den undre av de två bilderna) gillar jag också riktigt mycket. Jag gillar ljuset och färgerna, jag gillar hennes pose och att ena foten är konstigt vriden, jag gillar helheten med hela bilden. Den här bilden är fotograferad utomhus, med min ena studioblixt. Vi började med lite bilder med bara Beppe (utan cykel), sen kändes det tråkigt och vi kände att vi ville ha rekvisita och tog det som stod närmast, en cykel.



MAKRO
Makro är en väldigt rolig och fri kategori att fotografera inom, bara bristen på idéer sätter stopp på vad man kan fotografera. Blommor, blad, frukt, håret på dina armar, trä, djur, osv osv osv.

Den svartvita bilden nedanför här är en av mina favoritbilder på blommor. För att en blombild ska bli bra i svartvitt anser jag att den ska ha mycket kontraster och djup i bilden, annars känns bilderna lätt för platta och trista ut. Jag tycker att jag har lyckats att få denna blombild tillräckligt intressant för att den ska klä i svartvitt, och jag tror att det är därför jag älskar den så pass mycket.

Bilden i bruna/gula toner tycker jag också väldigt mycket om. Jag gillar att ta motiv som man kanske inte tänker sig ska bli vackra på bild (som en vissen blomma) och göra det vackert på bild. Denna bild har jag förstorad som tavla hemma, och som förstorad utskrift  gör den sig som bäst. Den är varm och härlig, och jag är väldigt nöjd med den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0