< Till bloggens startsida

Olika favoriter när jag fotograferar (t.ex. plats, sällskap, motiv)

PLATS
Inomhus eller utomhus är väl den stora frågan när det kommer till plats, och här skulle jag nog säga att jag föredrar att fotografera utomhus. Jag gillar att fotografera utomhus, det finns sådana variationer, man kan utnyttja "riktigt" ljus och mycket mer. Dock måste jag erkänna att jag tycker att bilder tagna inomhus med rekvisita och grejer kan vara så otroligt vackra och fina. Så jag önskar jag hade bättre möjlighet till att fotografera inomhus.

MOTIV
Jag anser mig vara ganska bred inom foto, och fotograferar gärna det mesta. För tillfället skulle jag nog ändå säga att mitt favoritmotiv är personer. Det kan vara vardagsbilder på nära och kära, porträtt eller lite mer "mode"foton.
Personer kan tillföra så mycket till fotografier, det kan vara lättare att framhäva bl.a. budskap och känslor.

OBJEKTIV
Egentligen beror detta på många olika punkter: vad man ska fota, vad det är för ljusförhållanden, vad man vill få ut av bilden och mycket annat. Men om jag blev tvungen att välja ett favorit utan tanke på detta skulle jag nog välja mitt canon 70-200 / f. 4.5. Det väljer jag just för att det är ett så fantastiskt objektiv, och jag använder det därför väldigt mycket.

SPONTAN ELLER PLANERAD FOTOGRAFERING
Här väljer jag spontan fotografering, det känns som att de flesta spontana fotograferingar ger mig mer än när jag planerar fotograferingar. Delvis tror jag att det är för att när man gör en spontan fotografering så hinner man inte bygga upp för höga förväntningar och bilder av hur resultatet kommer bli, och därför blir man inte besviken för man inte når upp till det man ville, utan blir istället nöjd för något man precis kom på.

LJUS - NATURLIGT ELLER KONSTGJORT
För tillfället måste jag erkänna att jag det nog är konstgjort ljus som är en favorit, men det är för att det fortfarande är ganska nytt och spännande. Dock så är naturligt ljus betydligt mycket bättre i vissa lägen, men konstgjort är det jag är fast för just nu.

SÄLLSKAP
Favoritsällskap när jag fotograferar är nog min kära vän Elin. Vi hjälps åt så att vi inte fastnar i en idé och ser ofta olika saker på olika sätt, vilket gör att vi får fram något bättre än vi tänkt först eftersom vi kan bolla idéer mellan varandra och hjälpas åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0